Σελίδες

blacklemon web radio

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2011

Ρωμαίος+Ιουλιέττα

Ρωμαίος+Ιουλιέττα (teen spirit)
του William Shakespeare

ένα ροκ παραμύθι για εφήβους

Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΛΥΚΟΦΩΣ τον Ιανουάριο του 2009 εισήγαγε στην Ελλάδα για πρώτη φορά έναν θεατρικό θεσμό που απευθύνεται σε εφήβους, κατά τα πρότυπα του Youth Theater. Για τέταρτη θεατρική σεζόν, λοιπόν, και μετά από δύο πολύ επιτυχημένες παραστάσεις, το Chatroom του Έντα Γουόλς σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου και το Ρισπέκτ του Τζακ Θορν σε σκηνοθεσία Τζωρτζίνας Κακουδάκη, συνεχίζει αυτόν τον εξαιρετικά σημαντικό θεσμό σε όλη την Ευρώπη, το θέατρο αποκλειστικά για εφήβους, με ένα σπουδαίο κλασικό κείμενο, το Ρωμαίος+Ιουλιέττα (teen spirit) του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ που θα κάνει πρεμιέρα στις 6 Νοεμβρίου 2011, σε σκηνοθεσία Νάντιας Φώσκολου, ιδωμένο με τη ματιά των εφήβων, ροκ, νεανικό, σύγχρονο με όπλο τη σπουδαία γλώσσα του μεγαλύτερου των κλασικών και τη διαχρονική θεματική του.

Γιατί Ρωμαίος+Ιουλιέττα αποκλειστικά για εφήβους;
Γιατί οι έφηβοι αξίζει να επικοινωνήσουν με σπουδαία κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, να ακούσουν τη γλώσσα τους, να προβληματιστούν με τη θεματική τους και τέλος να γίνουν κοινωνοί και συμμέτοχοι σε ένα ολοκληρωμένο και πολύτιμο θεατρικό γεγονός. Το Ρωμαίος και Ιουλιέττα με κέντρο τον πρώτο έρωτα μεταξύ δυο εφήβων θίγει μέγιστα θέματα του ανθρώπου• την αγάπη και το μίσος• τον πόλεμο και τη συναδέλφωση, τον έρωτα και την πλήρη αυταπάρνηση. Παράλληλα, θίγει θέματα που αφορούν άμεσα τον έφηβο. Τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα, τη φιλία, τη σχέση με τους γονείς, τη στάση απέναντι στην κοινωνία που του παραδίδεται από την προηγούμενη γενιά, την αρχή της ωρίμανσης με όλα τα δικαιώματα και τις ευθύνες που αυτή συνεπάγεται.
Η εταιρεία Λυκόφως και οι καλλιτεχνικοί συνεργάτες της, έχοντας αποκτήσει την απαραίτητη εμπειρία και σε συνεργασία πάντα με θεατροπαιδαγωγούς, ψυχολόγους και κοινωνιολόγους, αναλαμβάνει την πρωτοβουλία και την ευθύνη να επικοινωνήσει με τους νέους και να μιλήσει τη γλώσσα τους με μια θεατρική παράσταση που ως καλλιτεχνικό γεγονός αφορά τους πάντες, αλλά στην πραγματικότητα κλείνει το μάτι μόνο σε αυτούς.
Στο Ρωμαίος+Ιουλιέττα ο Σαίξπηρ αιχμαλωτίζει τον απόλυτο έρωτα πάνω στη γέννησή του, πριν την άμβλυνση που προκαλεί η πάροδος του χρόνου.
Με όχημα τον σύνθετο σαιξπηρικό λόγο, αλλά και με τη συνδρομή τολμηρών αισθητικών μέσων, τα οποία «μιλούν» στην καρδιά των εφήβων σήμερα (όπως οι προβολές, η ροκ μουσική, ο σύγχρονος χορός), η παράσταση θα επιχειρήσει να παρακολουθήσει από κοντά τους ήρωες της ιστορίας-ύμνου στον εφηβικό –δηλαδή τον απόλυτο– έρωτα και να αναδείξει τα ζωντανά ερωτήματα που θέτει το έργο, τα οποία στρέφονται γύρω από έννοιες όπως η πίστη –ερωτική και άλλη–, η ενηλικίωση, η οικογένεια, η βία, η ανθρώπινη επικοινωνία, και πάνω απ’ όλα ο χρόνος.

Η Ταυτότητα της Παράστασης
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης Διασκευή–Σκηνοθεσία: Νάντια Φώσκολου Σκηνικά: Δημήτρης Τάταρης Κοστούμια: Χάρης Σουλιώτης Χορογραφία: Βάσω Γιαννακοπούλου Μουσική: Δημήτρης Παπαλάμπρου Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας Video: ephos.gr Βοηθός σκηνοθέτη: Ναταλία Κατσαρού Οργάνωση εκπαιδευτικού προγράμματος: Αθηνά Μπερδέκα Υπεύθυνος εκπαιδευτικού προγράμματος: Μαρίνα Μέργου, Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα
Παίζουν: Νίκος Μαυράκης, Μαρία Μπαγανά, Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Γιάννης Παναγόπουλος, Βασίλης Σαμπράκος, Στράτος Σωπύλης
Στο βίντεο εμφανίζονται οι Μυρτώ Αλικάκη, Άκις Βλουτής, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Καλλιόπη Τζερμάνη, Κώστας Φλωκατούλας
Παραγωγή: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος-Λυκόφως ΑΜΚΕ

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, Θησείο, 210 32 55 444
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ από 6 Νοεμβρίου 2011
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Κάθε Κυριακή στις 18.00 και καθημερινά πρωί για σχολεία
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 16€, φοιτ.:10 €, δωρεάν είσοδος για 1 στους 2 ενηλικους που συνοδεύουν παιδιά
Το ταξίδι του εφηβικού θεάτρου στην Ελλάδα
Μια παράσταση για εφήβους στην Ελλάδα, πριν από τρία χρόνια, έμοιαζε απλώς ένα ανέφικτο γεγονός. Πολλοί είπαν πως είναι πολύ νωρίς για ένα τέτοιο βήμα (ενώ στην Αγγλία ο θεσμός αυτός ανθεί 20 χρόνια) και άλλοι πως πρόκειται για οικονομική και καλλιτεχνική αυτοκτονία. Η εταιρία Λυκόφως και οι καλλιτεχνικοί συνεργάτες της, αγνοώντας τις Κασσάνδρες, δημιούργησαν το Chatroom του Έντα Γουόλς, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου, την πρώτη παράσταση για εφήβους, τον Ιανουάριο του 2009 γνωρίζοντας το κενό στη θεατρική παιδεία ειδικά στην συγκεκριμένη ηλικία αλλά και την τεράστια επιτυχία του θεσμού αυτού σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου. Το 2010 ακολούθησε η παράσταση Ρισπέκτ του Τζακ Θορν σε σκηνοθεσία Τζωρτζίνας Κακουδάκη.
Η ανάγκη για δημιουργία θεάτρου για εφήβους επιβεβαιώθηκε και με τις δύο παραστάσεις. Ο δημοσιογραφικός κόσμος, οι εκπρόσωποι των φορέων των καθηγητών, η καλλιτεχνική κοινότητα, υποδέχτηκαν τη νέα αυτή προσπάθεια σαν να ανέμεναν κάτι τέτοιο από καιρό. Η πιο σημαντική ανταπόκριση, όμως, ήλθε από τα ίδια τα παιδιά. Σε τρία χρόνια πάνω από δέκα χιλιάδες παιδιά παρακολούθησαν τις παραστάσεις.
Η παροχή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος από θεατρολόγους, η στήριξη των παραστάσεων από σημαντικούς φορείς όπως η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, ο Πανελλήνιος επιστημονικός σύλλογος θεατρολόγων, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση και η οργάνωση συζήτησης με παιδιά, εκπαιδευτικούς και συντελεστές της παράστασης πριν και μετά την παράσταση αποτέλεσε σημαντική βοήθεια στο να εξοικειωθούν όλοι με κάτι τόσο νέο.
Είμαστε υπερήφανοι και χαρούμενοι που στην τέταρτη μόλις θεατρική σεζόν ενός τόσο φρέσκου θεσμού οι παραστάσεις για εφήβους στην Αθήνα είναι πια πάνω από πέντε με όλες τις καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές προϋποθέσεις ώστε να μιλάμε πια για θεσμό εφηβικού θεάτρου.
Λυκόφως

Σύνοψη
Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα, μοναχοπαίδια ισχυρών οικογενειών που αλληλομισιούνται από παλιά, ερωτεύονται κεραυνοβόλα χωρίς να γνωρίζουν ο ένας την ταυτότητα του άλλου. Με τη συνδρομή των πιο κοντινών τους ανθρώπων, παντρεύονται αμέσως κρυφά. Όμως το μίσος που χωρίζει τις δύο οικογένειες παραμένει αγεφύρωτο, και, παρά το γεγονός ότι όλα τα πρόσωπα που περιβάλλουν τους δύο εραστές έχουν τις καλύτερες των προθέσεων, μία σειρά από λανθασμένες αποφάσεις και ατυχίες θα οδηγήσουν στη συμφιλίωση των δύο οικογενειών μόνο μετά τον θάνατο των δύο παιδιών, η πίστη των οποίων στον έρωτά τους δεν θα κλονιστεί ούτε για μια στιγμή.

Σημείωμα Σκηνοθέτη
Γιατί αυτό το έργο σήμερα; Το έργο μιλάει για τον απόλυτο έρωτα, και θέτει το ερώτημα αν αξίζει να πιστεύει κανείς σ’αυτόν, και να αγωνίζεται γι’αυτόν.
Ο έρωτας του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας είναι ο πρώτος τους, και από τη στιγμή που τους χτυπάει κεραυνοβόλα, δίνονται κυριολεκτικά ολόψυχα ο ένας στον άλλον –και αγωνίζονται για τον έρωτά τους μέχρι θανάτου. Διευρύνοντας την ανάγνωση της ιστορίας των δύο εραστών σε σχέση με το σήμερα, το έργο μάς προκαλεί/προσκαλεί να αναρωτηθούμε αν αξίζει να πιστεύει κανείς όχι μόνο στον έρωτα αλλά στα ιδανικά γενικώς, και μέχρι ποιου σημείου μπορεί/πρέπει να φτάνει ο αγώνας μας γι’ αυτά.
Η πίστη που δείχνουν ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα ο ένας στον άλλον, και άρα η πίστη τους στη δύναμη του ιδανικού του έρωτα, είναι νομίζουμε το μέγιστο ερώτημα που θέτει το έργο: μπορούμε σήμερα να πιστέψουμε στον έρωτα -και κατ’επέκταση στα ιδανικά γενικώς;
Νάντια Φώσκολου

Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα
Πάγια τακτική της εφηβικής σκηνής της εταιρείας Λυκόφως είναι η δημιουργία θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων που περιλαμβάνουν:
α) δημιουργία έντυπου υλικού από θεατρολόγους το οποίο διανέμεται στους εκπαιδευτικούς, με θέματα και δράσεις που προετοιμάζουν τους εφήβους πριν δουν την παράσταση, αλλά και έντυπο υλικό για μετά την παρακολούθησή της, το οποίο γίνεται όχημα για να συνεχιστεί η επεξεργασία των ζητημάτων που προκύπτουν από την θεματολογία της παράστασης, στην αίθουσα του σχολείου.
β) Οι έφηβοι συμμετέχουν ενεργά, αμέσως μετά το τέλος της παράστασης με οδηγό θεατρολόγο αλλά και τη βοήθεια των ίδιων των ηθοποιών. Το ακριβές πρόγραμμα δημιουργείται μετά την ολοκλήρωση της δημιουργίας της ίδιας της παράστασης, για να είναι στενά συνδεδεμένο με αυτήν.


Λίγα λόγια για τη σκηνοθέτη
Νάντια Φώσκολου, σκηνοθέτης
Η Λυκόφως λαμβάνοντας σοβαρά υπόψιν την ιδιαιτερότητα μιας παράστασης για εφήβους επέλεξε φέτος να συνεργαστεί με τη Νάντια Φώσκολου, μια σκηνοθέτη με σοβαρές σπουδές στη σκηνοθεσία αλλά και με θεατρολογικές σπουδές δίνοντας έτσι έμφαση στο διττό χαρακτήρα ενός τέτοιου εγχειρήματος. Στον καλλιτεχνικό, δηλαδή, αλλά και στον εκπαιδευτικό.
Η Νάντια Φώσκολου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στη Νέα Υόρκη.Τον Δεκέμβριο του 2010 σκηνοθέτησε στο Theaterlab της Νέας Υόρκης το νέο έργο Opus D’Amour της Anna Forsythe, βασισμένο στην ερωτική αλληλογραφία του Ρώσου αβάν-γκαρντ συνθέτη Αλεξάντρ Σκριάμπιν. (Μάλιστα συν-συγγραφέας του έργου ήταν η 14χρονη Michelle Vugmayster.) Αμέσως πριν, τον Νοέμβριο του 2010, σκηνοθέτησε το αφήγημα του Βενεντίκτ Εροφέεφ «Μόσχα-Πετουσκί» σε θεατρική διασκευή με τίτλο Black Russian στο Θέατρο Μεταξουργείο. Αποφοίτησε το 2008 από το Πανεπιστήμιο Columbia, όπου έκανε τριετές επαγγελματικό μεταπτυχιακό (Master of Fine Arts) στη σκηνοθεσία θεάτρου με υποτροφία του Κληροδοτήματος Μινωτή (Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης). Στη Νέα Υόρκη έχει επίσης σκηνοθετήσει –σε διάφορα θέατρα- τις παραστάσεις: Ψύλλοι στ’ Αυτιά του Φεντώ (σε δική της μετάφραση από τα γαλλικά στα αγγλικά), Οι Καλύτερες Προθέσεις του Μπέργκμαν, Protest του Χάβελ, Τρεις Αδελφές του Τσέχωφ, καθώς και τα σύγχρονα αμερικάνικα έργα After της Erin Browne, και Naked Fish και Mission του Nathan Wright. Στην Αθήνα έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: Πώς ο Προυστ μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου του Αλαίν Ντε Μποττόν (Άδειος Χώρος – Πειραματική Σκηνή Εθνικού Θεάτρου), Ταξίδι στις Κάτω Χώρες του Ζαν-Λυκ Λαγκάρς (Ομάδα Κινηματο-θέατρον), και Γείτονας του Μάριους Ιβασκεβίσιους σε μορφή «αναλογίου» για το Εθνικό Θέατρο. Είναι επίσης αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1997), κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου (DEA) Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης - Paris III (1999) και απόφοιτος της Δραματικής Σχολής ‘Florent’ (Παρίσι, 1999).



Υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς
και του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου